Belastingtips

Nu een zakelijke auto kopen of juist wachten?

Autobelastingen in 2015, 2016 en 2017 op een rij:

De autobelasting gaat op de schop. Dit jaar veranderen de bijtelling en bpm voor zakelijke auto’s, in 2017 volgen de echt grote hervormingen. Wat is wijsheid: nu een auto kopen of juist wachten? In dit artikel lees je hoe je voordelig uitkomt.

 

Bijtelling

Het maakt vanaf 2015 niet meer uit of je auto op benzine, gas of diesel rijdt: alleen de CO2-uitstoot maakt het verschil voor de bijtelling (het bedrag dat je betaalt aan de Belastingdienst voor privégebruik). Voor auto's met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per km die voor het eerst in 2015 op naam zijn gesteld, gelden in 2015 de volgende bijtellingspercentages:

 

CO2-uitstoot (g/km)

Bijtellingspercentage

0 (volledig elektrische auto’s)

4 procent

Minder dan 51

7 procent

51 t/m 82

14 procent

83 t/m 110

20 procent

Meer dan 110

25 procent

Auto’s van 15 jaar of ouder

35 procent       (over de dagwaarde)

 

In 2016 veranderen de percentages opnieuw:

 

CO2-uitstoot (g/km)

Bijtellingspercentage

0 (volledig elektrische auto’s)

4 procent

Minder dan 51

15 procent

51 t/m 106

21 procent

Meer dan 106

25 procent

Auto’s van 15 jaar of ouder

35 procent       (over de dagwaarde)

 

Bijtelling in 2017

In een kamerbrief van staatssecretaris Eric Wiebes stelt hij een nieuw systeem van autobelastingen voor. Als dit voorstel wordt goedgekeurd, geldt vanaf 2017 een generiek bijtellingstarief van 22 procent voor auto's van de zaak. Dit betekent dat vanaf 2017 de hybride auto net zo zwaar belast wordt als ieder ander type wagen. Enige uitzondering is de volledig elektrische auto. Daarvoor geldt dan 4 procent bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigen- en aanschafbelasting.

Let op: eind augustus/begin september worden de defintieve plannen voor 2017 bekend. Tot die tijd is nog niets zeker.

 

Hoe haal ik maximaal voordeel op de bijtelling?

De bijtelling op een auto is vijf jaar geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Twijfel je dus over een nieuwe (zuinige) auto? Koop of lease ‘m dit jaar nog, dan maak je de komende vijf jaar gebruik van het meest gunstige bijtellingspercentage.

 

Wegenbelasting

Wil je een hybride auto aanschaffen? Dan kun je ook wat betreft de wegenbelasting beter zo snel mogelijk beslissen. In 2015 hoef je voor zowel elektrische als hybride auto’s geen motorrijtuigenbelasting te betalen tot 2018. In 2016 is dat alleen nog zo voor elektrische auto’s. Voor hybride modellen betaal je dan de helft van het tarief dat je normaal zou betalen.

Volgens het nieuwe autoplan van Wiebes zakt de motorrijtuigenbelasting gemiddeld met 2 procent in 2017. Kleine en middelgrote zuinige personenauto's worden minder zwaar belast. De belasting op oude diesels die zonder fabrieksroetfilter rijden, gaat juist omhoog.

 

Bpm

De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) verandert in 2016 vooral voor de hoogste drie categorieën (zie tabel). Verder geldt de vrijstelling alleen nog voor volledig elektrische auto’s. Hybride exemplaren vallen in schijf 1.

  

BPM in 2017?

Als het nieuwe autoplan van staatssecretaris Wiebes doorgaat, wordt de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) tot 2020 geleidelijk verlaagd met gemiddeld 12 procent. Auto's worden bij de aanschaf minder belast, zeker als het om zuinige wagens gaat. Volledig elektrische auto's blijven vrijgesteld van BPM, maar plugin-hybride-auto's worden zo steeds meer als normale auto's behandeld.

Wiebes: ''Veel meer gaan we nu inzetten op waar de winst zit voor het milieu bij volledig elektrisch rijden. Hybrides rijden maar weinig op elektriciteit. Het zijn eigenlijk gewoon benzineauto's, en vaak ook niet eens zulke kleine."

 

BRON: www.mkbservicedesk.nl